Gustaf Hellström i ett nötskal |
|
Gustaf Hellström föddes i Kristianstad den 28 augusti 1882. Han avled
i Engelbrekts församling i Stockholm den 27 februari 1953 men ligger begravd
på Östra begravningsplatsen i Kristianstad. Han var skolkamrat med Fredrik
Böök och tog studenten på nuvarande Söderportgymnasiet våren 1900. Han studerade
i Lund och tillhörde där den radikala bohemkretsen kring Bengt Lidforss. Han flyttade till Stockholm och debuterade som
skönlitterär författare. 1907 reste han till London och blev uppskattad
korrespondent för Dagens Nyheter.
Han kom att verka i London, Paris, New York och sedan, efter några år i
hemlandet, åter i London. Även om han periodvis återvände till hemlandet blev hemkomsten
definitiv först 1936. Invald i Svenska Akademien blev han 1942 och därtill
hedersdoktor vid Uppsala universitet 1945. Författaren Hellström debuterade som skönlitterär författare med novellsamlingen Ungkarlar
(1904). Novellen ”Träbenet” i Kaos (1907) blev en första framgång, men
ett mer definitivt genombrott kom med den lilla London-romanen Kuskar (1910).
Mycket uppskattad blev hans självbiografiska romansvit om Stellan Petreus, och då inte minst de betagande skildringarna
från barndomens Kristianstad i Dagdrömmar (1921). Mest känd är han för
romanen Snörmakare Lekholm får en idé
(1927). Gustaf Hellströms författarskap representerar en central linje i
svensk 1900-tals litteratur. Han är en av "tiotalisterna", alltså
de nya realister som för lång tid framåt skulle dominera den svenska
prosaskildringen. Samtidigt är han unik också inom sin egen generation, i och
med utlandsvistelserna som ger ett spännande jämförande perspektiv på hemlandets
förhållanden. Intressant är också det dynamiska och fruktbara växelspelet
mellan för-fattaren Hellström och journalisten. Hellström drar sig nämligen
inte för att använda mer eller mindre bearbetat dokumentärt material i sina
skönlitterära verk. Världsmedborgaren från Kristianstad Hellström lämnar ju den trånga hemstaden och det likaledes trånga Lund
för världsmetropolerna London, Paris och New York. Men den skånska småstaden
finns kvar i hela författarskapet som en klangbotten. Det lilla och det
stora, det lokala och det globala samlas i Hellströms liv och gärning, och
det gör faktiskt Gustaf Hellström till en mycket modern människa. Kristianstad skildras med värme och humor, men också med en social
klarsyn som är imponerande. I Hellströms skildringar möter oss ett
visserligen välordnat men i grunden ojämlikt samhälle med regler och
traditioner som idag närmast kan uppfattas som exotiska. Och ändå känner vi
igen oss – det är ju här vårt eget samhälle har sina rötter, på gott och ont.
Vi går också på samma gator som Hellström, hör samma språk talas, om så i
Kristianstad, Lund, Stockholm, London eller Paris… Världsreportern Som tidigt mycket uppskattad reporter för Dagens Nyheter, som
han var trogen i alla år, gjorde han bland annat uppmärksammade reportage
kring franskt liv och död under första världskriget. Han reste till Amerika
mitt under brinnande krig och skildrade sedan stämningarna där vid tiden för
fredsförhandlingarna i Versailles. Han skildrade också Hitlers första tid vid
makten i initierade reportage från Berlin våren 1933. En resa i Sovjetunionen
resulterade i den klarsynta reportageboken Vägen till paradiset
(1937). Från och med 1936 var det framför allt som recensent Hellström var
verksam i Dagens Nyheter. Engelsk och amerikansk litteratur var hans
specialitet. Den stora världen skildras alltså inte bara i romanerna utan också i
Hellströms ofta egenartade journalistik. Det är verkligen en driven
författare som skriver och han drar sig inte för att använda skönlitterära
grepp för att göra reportagen levande. Han såg det stora i det skenbart
lilla. Han lyfte fram de små människorna, de som annars aldrig hamnar i
tidningen. I London omkring 1910 följde han bland annat arbetarnas kamp för
ett drägligare samhälle och inte minst suffragetternas livliga rösträttskamp.
Hur kriget påverkade människornas vardag blev ett centralt tema i
skildringarna från Paris. Och hans reserapporter från Tyskland 1933 är
utomordentliga exempel på hur ett engagerat och klarsynt medvetande kunde se
och förmedla vad andra helst vill skyla över… |
|